09 september, 2006

Å bytte ut kristenlivet med hverdagslivet

Noen ganger blir en slått av en kristen-kjedsomhet. Noen ganger blir jeg litt lei av kristenlivet. Lei av ordet evangelisering, diskusjoner om dåp, frelse, synd, homofili osv. Når det skjer slår det meg at jeg må stoppe opp, krabbe opp på Guds fang og bare være.

Når vi blir lei av kristenlivet, så tror jeg noen ganger at det kan være et tegn på at en er ute å handler i egen gjerning, eller at en gjør mer enn det var meningen at en skulle gjøre på det tidspunktet.

Er så takknemlig for at vi ikke trenger å prestere. At Gud ikke krever av meg at jeg skal be på bestemte tider hver dag, at jeg skal utføre bestemte ritualer - for å være glad i meg. Men at Han sitt høyeste ønske er å være en del av hverdagen, at Han skal være en del av mitt hverdagsliv. Og at jeg på en måte kan legge bort ordet "kristenlivet" og ta frem hverdagslivet hvor Jesus bor inni meg. At jeg kan gå en tur i skogen, så er det til Guds ære da han bor i hjertet mitt! Han blir med meg ut i skogen. At jeg kan ta en telefon til en venninne, så er Han med der også. Kan komme med små drypp av visdom som jeg kan dele med venninnen min. Og at jeg fritt kan gjøre entre foran Hans trone. At uansett hvor jeg er, hva klokka er, hva jeg har på meg, hvordan jeg gjør det - så kan jeg be til Han! Og så vil Han høre.

Så enkel teologi, men allikevel sannhet! En enkel og nærværende Gud.
Stor nok til å frelse, liten nok til å bo i hjertet mitt.
Streng nok til å reagere på synd, nådig nok til å dekke over synden!

Så merker jeg igjen at jeg er takknemlig over å kjenne Jesus. Takknemlig over at jeg får lov til å kalle meg kristen! Takknemlig for at jeg skal få lov til å ha dager hvor jeg bare er - og så er Jesus sammen med meg der! Kult!

5 Comments:

At 11/9/06 02:37, Anonymous Anonym said...

Fin blogg du har her. Jeg lurer på hvordan det ville vært å lage et kart over alle norske blogglinker. Jeg tror verden er mindre enn den ofte virker!

 
At 11/9/06 21:48, Blogger Snillip said...

Suser litt rund på bloggene til folk,kom over din. håper det ikke gjør noe. Enig med deg,at man kan gå litt lei av alt styret. Jeg tror det går å leve et liv hvor man kan slappe av å nyte livet med Jesus,stole på at hans ord det stemmer og bare hvile itroren på han.

 
At 14/9/06 00:25, Blogger Morgan said...

Trur veldig ofte at vi mennesker skal gjøre ting raskere enn hva Gud vil. Vi begynner å handle i egene gjerninger.(som du skriver) selvom det kanskje ikke er feil, så er det kanskje ikke det Gud vil at vi skal gjøre der og da. Noe igjen som kanskje gjør at vi blir mere lei. Det er derfor så godt at vi ikke må prestere noe, men bare stole på Gud. Noen ganger så er det utrolig godt å bare slappe av hos Gud. Henge litt sammen med han, og ikke tenke på noe annet!
Godt å se at det er andre som også liker å ligge å slappe av hos Gud å.. Men man kan jo ikke ligge der hele tiden da;)

 
At 19/9/06 17:49, Blogger Nina said...

Alexandra: Ja det er en fantastisk Gud vi har, som bare gir uten å kreve noe igjen! Det er egentlig for stort for meg å fatte. Men som du sier - noe vi kan gi Gud tilbake er takknemlighet! Håper du kommer innom her igjen!

Godmouth - kult at du kom innom! Hvis du noen gang lager et slikt kart, si ifra;) Er mye kjentfolk som har lagt igjen fotspor på nettet, uten at jeg er klar over.. Nei, verden er ikke så stor som den virker.

Snillip - kjempehyggelig med besøk på bloggen! Kom gjerne igjen! Du er inne på noe viktig der, bare slappe av i livet som Gud har gitt og hvile i troen på Han!

Morgan - veldig sant. Tror det er mye i det å være rett menneske, på rett sted, til rett tid. I Guds tid.. Men vi ofte handler i vår egen tid. Men så er det som du sier - godt å vite at vi har muligheten til bare å slappe av og være i Gud! Men så handler det mye om å finne balansen mellom å være og gjøre. Man kan ikke ligge å slappe av for alltid. Men det er en tid for alt. Kom gjerne på besøk i bloggen igjen!

Ha en bra dag!

 
At 25/9/06 14:00, Blogger David said...

Yepp. Nei til standard "kristenliv", og ja til å la livet farges av Jesus.

 

Legg inn en kommentar

<< Home