13 april, 2006

Just one question



Det er ikke ofte jeg lar meg målbinde, men tidligere her i dag tenkte jeg på sangen til Joan Osbourne "If God was one of us", og jeg kom på et scenario hvor jeg lett kunne la meg målbindes.

Om jeg hadde fått mulighet til å stille Gud et spørsmål, hvilke spørsmål ville jeg stilt Han mon tro. Jeg tror jeg kunne hatt lyst til å stille et bra spørsmål, noe jeg virkelig lurer på, samtidig et spørsmål utav kjærlighet. Har hørt mange eksempler på spørsmål opp igjennom. "Hvorfor finnes det så mye vondt i verden". "Hvorfor måtte Jesus dø - hvorfor kunne du ikke gjøre det på en annen måte?" - "Kommer jeg til himmelen" - "Vet du at jeg er glad i deg?" - "Er du glad i meg?" - "Når kommer du igjen?" - "Var det virkelig et eple?" osv...

Jeg kunne stilt et vitenskapelig spørsmål basert på spørsmål jeg har omkring bibelvitenskapen. Jeg kunne stilt et av mer morsomt kaliber - f.eks "Hvilke dyr synes du var det artigste å skape?". Jeg kunne spurt om hvordan jeg skal få de jeg er glad i til å tro på Gud! Jeg kunne spurt om Hans plan for mitt liv...Og jeg innser at jeg aldri kunne ha klart å velge ut et spørsmål. Det blir for vanskelig..

Og så slår det meg at jeg har fri innpass til Guds trone. Jeg kan stille Han alle de spørsmålene jeg bare vil - ikke alltid jeg får det svaret jeg leter etter, ikke alltid jeg klarer å høre svaret - ikke alltid Gud vil svare, men samtidig kan jeg fryde meg over at jeg har en hel evighet til å stille Gud spørsmål. Ikke bare det - men tenk hvor kult det blir da - å sitte i Himmelens kinosal og se Moses vise multimediashowet sitt "40 år i ørkenen", eller Noas "Så kom regnet". Eller få se filmen "I Paulus fotspor", eller når Gud selv skal ha forlesingen "Og det ble lys". Kan forestille meg at Han finner en finurlig måte å 'slå av Lyset' på, for å demonstrer hvordan det var før det ble lys!. Tror vi har mye å se frem til!

Jeg har lyst til å sende spørsmålet videre jeg..

Hvis du kunne stille Gud et spørsmål - hva ville det vært??