19 mai, 2006

Sette det ei under bøtta, nei!



Drømmer kan være opprørende, forvirrende, oppløftende, oppklarende, fryktelige, fantastiske og noen ganger totalt kaotisk. Jeg fascineres av drømmer. At det kan være så mye aktivitet oppi hodet når resten av kroppen sover. Det er mange ganger artig å se sammenhenger mellom det en drømmer og det som opptar en i hverdagen. Andre ganger finnes det liten forklaring på hvorfor mennesker man ikke har sett på 10-15 år dukker opp i en drøm som om de skulle være veldig nære og kjente. Jeg undres over noen mennesker kan fly med armene i drømmene sine og ikke andre. Hvorfor noen har mareritt om å sitte fast i bakken, andre kommer ikke av flekken, noen sitter på knærne og klarer ikke å reise seg, andre går i pulserende trapper. Noen drømmer alltid, andre nesten aldri...

Jeg drømte her en natt at jeg var ute og kjørte bil. Jeg vet på forhånd at det kommer til å gå av en bombe foran meg på veien, så jeg prøver å gjøre en helomvending av bilen, men kommer ikke rundt før det smeller.. Jeg ser flammene, jeg kjenner det rister. Jeg kjenner smerten. I god sykepleieånd kjenner jeg på min egen puls og merker den blir svakere. Jeg merker verden blir fjernere. Og jeg tenker "Nå dør jeg", og så med et er alt mørkt og svart. Det er over... Og det er ingenting etterpå".

Det var en fryktelig trist drøm, samtidig ble det utrolig kult å våkne opp fra den og virkelig tro på at det er ikke sånn det er! Det er noe etterpå! Vi har noe fantastisk som venter oss på den andre siden. Når pulsen opphører på denne siden, er det fordi vi ikke er her lenger. Vi lever og pulserer videre hos Gud!.. Men dette er ikke virkeligheten til alle, det er så mange rundt oss som lever ut den drømmen jeg hadde. De tror det er ingenting etterpå. Deres virkelighet baserer seg på et liv i mørket etter dette livet. Det er fryktelig trist..

En skikkelig aha-opplevelse for min del.. "Sette det ei under bøtta, nei.. Det skal få skinne klart.." Eller som Hillsong Kids synger "Let your light shine".. Vi må bringe lys til disse menneskene rundt oss, både for dette livet og det etter døden.