09 april, 2006

Gøy på landet


Eksamen i flyktning og immigrasjonspolitikk er overstått, og jeg er en om mulig en liten smule oppgitt over de som har laget oppgavene. "Definer den nasjonale orden i Norge". Spør du meg, så spør jeg deg. Men nå ligger eksamen bakover i tid, og påsken foran meg. Selv om det er jobbehelg, fryder jeg meg - for jeg er hjemme hos mamma og pappa, på landet!

Jeg er der hvor snøen fortsatt er hvit, og ikke svart av forurensing. Siden jeg kom hjem for 46 timer siden har vi hatt besøk av 2 rådyr og 2 elger på utsiden. Jeg har ikke hørt noen billyder på 3 timer, bare fuglekvitring! Og jeg kjenner at byjenta i meg må innrømme at det er deilig å være der hvor havet møter skogen. Jeg trives kanskje godt i åpent landskap, selv om jeg også stortrives med det mer urbane.

Nå ser jeg frem til sol (evig optimist), masse Anton Berg marsipanegg (finnes det noe bedre), møter med gamle venner, refleksjoner rundt påskens budskap! Påske må være en av de beste høytidene vi har!

Plutselig merker jeg at glemt er eksamenslesing og frustrasjoner. Kapitalistiske krefter betyr ikke så mye mer. I en uke fremover er det den langsomme tiden og relasjoner som gjelder..

Merker at jeg har tid til å fundere over rare ting igjen - som hvorfor de som er mørke i huden har bedre rytme enn de med lys hudfarge. Hvem er egentlig Fru.Blom? Hvorfor går min kø alltid treigest, og jeg alltid får alltid en handlevogn hvor hjulene går alle veier. Hvorfor er det mye vanskeligere å holde fartsgrensen når man kjører i 50 enn når en kjører i 60? Hvor er alle helter hen? Hvem kom på å ta syltetøy oppå osten?

Jeg får vel se å komme meg på jobb med en pose anton berg-egg i veska!
Ah, la vita e bella!

1 Comments:

At 7/5/06 22:29, Anonymous Anonym said...

Så synd at Anton Bergs "" ikke verper før til neste år igjen.Håper du greier deg uten.GID

 

Legg inn en kommentar

<< Home