15 mars, 2006

Love after love

The time will come
when, with elation,
you will greet yourself arriving
at your own door, in your own mirror,
and each will smile at the other's welcome,

and say, sit here. Eat.
You will love again the stranger who was your self.
Give wine. Give bread. Give back your heart
to itself, to the stranger who has loved you

all your life, whom you ignored
for another, who knows you by heart.
Take down the love letters from the bookshelf,

the photographs, the desperate notes,
peel your own image from the mirror.
Sit. Feast on your life.

-Derek Walcott


Jeg vokste opp på et sted hvor tiden gikk litt sakte og hvor skyggene av svovelpredikantene fortsatt sveipte over stedet, og pietismens ånd enda ikke var helt død, hvor janteloven fortsatt stod svakt skrevet. Jeg brukte noen år på å hviske bort minnene/holdningene om at så mye er synd, og du skal ikke nyte. Du skal ikke ha det så godt. Det tok litt tid å definere ting på nytt og forme sitt eget ståsted. Å skille ut hva en vil velge å ta med seg, og hva en vil begrave med fortiden.

Det er en befrielse å kunne leve "Smake og se at Herren er god". Å leve i en verden hvor det er lov å være kristen og smile - på en gang.. Både/og, ikke enten/eller.

Jeg lar diktet over tale for seg selv, synes det var så vakkert. Om å finne igjen seg selv, og med glede ta bolig i selvet og være tilfreds!

Smak og se at Herren er god.....




2 Comments:

At 16/3/06 00:56, Blogger funky_uncle said...

En venn av meg sa det slik:
"I det øyeblikket du setter opp et gjerde, blir gresset grønnere på den andre siden."

Det er fint å slippe å dele verden og livet inn i synd/ikke synd, og i stedet kunne konse på hva som er bra og lurt til enhver tid.

 
At 18/3/06 00:24, Blogger Nina said...

Utrolig bra sagt av din venn funky uncle! Det skal jeg ta med meg videre!

 

Legg inn en kommentar

<< Home