05 november, 2006

Hvor blir kullsyra av??


Bloggen min er litt i hvilemodus, men jeg kommer sikkert tilbake etterhvert (ja, jeg sitter i glasshus og kaster oppdateringsstein Patrick;))...

I mellomtiden fortsetter jeg å fundere på det jeg har lurt på lenge nå.

Hvorfor blir det mye mindre kullsyre i brusen min umiddelbart etter at jeg har puttet en isbit oppi den? Det skjer ikke etter at isbiten har smeltet, men med en gang etter at jeg har puttet den oppi.......

Har fått mange kreative svar, men ingen som virkelig gir meg et fullgodt svar, bare vage teorier. Om noen har svaret, kan jeg kanskje finne en måte å reverse det - for det kunne vært så bra med både kald og kullsyrete brus, ikke enten eller.

Noen som vet hva som skjer med kullsyra?

2 Comments:

At 5/11/06 04:29, Blogger patrick said...

hmm....interesant...har faktisk aldri fundert over det nei..og kommer sikkert ikke til å fundere så lenge over det heller. min umiddelbare respons er at når isbiten kommer oppi, som er fryst vann har den samme effekten som når man rister brus, man forstyrrer kullsyren....mulig det ikke er mulig å ha isbiter oppi brus uten å miste litt av kullsyren. ett alternativ er å ha brusen i kjøleskapet/fryseren før du åpner den...det er mitt tips.. :)

og ja jeg oppdaterer...

 
At 11/8/07 19:38, Anonymous Anonym said...

Fordi lufta i isbiten reagerer med kullsyra.. kan ungås dersom isbiten ikke er i kontakt med vannet, f.eks. inni en pose:P

 

Legg inn en kommentar

<< Home