22 desember, 2006

Å gå på vannet!


Leser en kul bok om dagen som heter "Hvis du vil gå på vannet, må du komme deg ut av båten". Den tar for seg den stormfulle natten hvor Peter få lov til å gå på vannet sammen med Jesus.

Det er mye som slår meg når jeg leser den boken. Har aldri helt tenkt over hvor mye det kostet Peter å gå på vannet. Når jeg tenker på hendelsen ser jeg for meg en båt i dagslys, vannet er uten en krusning, og det er bare for Peter å stege ut av båten og gå mot Jesus.. Men saken var annerledes. Det var midt på natten, det var kjempestorm, båten gikk til alle sider. Å stege ut av båten innbar en risiko for å få det ganske ukomfortabelt.

Jeg tror risikoen for å få det ukomfortabelt og uvant ofte er grunnen til at vi blir sittende i 'livsbåtene' våre. Det kan være med tanke på menighetsliv, på forhold, jobb, kall osv. Vi aner ikke hva som befinner seg på utsiden av båtkanten, så da er det like greit å bare bli værende på stedet hvil, og det øyeblikket går vi glipp av mange store eventyr!

Peter viser oss også noe annet veldig kult. Han sier "Herre, hvis det er deg, si at jeg skal komme til deg!". Han ber ikke om noe løfte om at det skal gå bra, han ber bare om muligheten. Sånn tror jeg det kan være med våre forhold Gud også. Hvis blir sittende på gjerdet og vente til vi får løfte om at det skal vellykkes i alt vi gjør, tror jeg vi kan bli sittende veldig lenge og gå glipp av kule opplevelser med Gud. Mange ganger må man bare begynne å gå, feste blikket på Jesus - og plutselig står en midt oppi en fantastisk vandring med Gud. Utpå nye ting og nye opplevelser man aldri har erfart før. Plutselig merker man at man går på vannet med Jesus!!

9 Comments:

At 23/12/06 00:48, Blogger Lill Therese said...

Amen!!

 
At 23/12/06 05:41, Blogger patrick said...

bra sagt nina!!

Ønsker deg også en velsignet julehøytid!

 
At 23/12/06 20:54, Blogger Tor Gunnar said...

Ville bare ønske deg ei sikkelig god og givende julehøytid!

 
At 26/12/06 15:21, Anonymous Anonym said...

Vet du..den boka der har jeg også lest, og den fikk meg virkelig til å tenke over en del ting i livet. Kjempebra innhold! Gud tvinger oss ikke ut på vannet. Steget må vi ta selv. Men Gud har lovet at Han er med...både gjennom stormer og stille vann.
Takk for at du gir meg et litt puff bak av og til:) Vi trenger alle noen utfordringer...

Ha ei kjempekoselig jul hjemme!
(Hvis du får tid så kan du jo sende over den linken som vi snakket om...Hehe!)

 
At 27/12/06 16:29, Blogger Torunn og Christoffer said...

Hei Nina!
Ville egentlig bare fortelle at praksisen gikk veldig greit, og at jeg fikk jobb helt uten å søke :) tar ekstravakter... tusen takk for gode ord!!
Ha ei trivelig jul!

 
At 27/12/06 23:38, Blogger - viV - said...

Det som er utrolig bra med den historien er også det at da Peter mistet synet på Jesus, BEGYNTE han å synke.. Hvem i alle dager BEGYNNER å synke når de går på vannet? Det sier stort sett bare "plopp", og borte er man.. Det viser jo at Jesus hadde situasjonen under full kontroll uansett...

 
At 28/12/06 13:44, Blogger Nina said...

Lill Therese - hyggelig å se deg her inne. Har endelig fått linket deg!

Patrick - takk! Håper du har en fin romjul:)

Tor Gunnar - takk, det samme. Håper julen din har vært virkelig velsignet!

Karina - ja, ikke sant. Gud er gentle. Han står ikke og dytter oss ut av båten. Vi har tilbudet, og løftet om at Han går med! Kult:) Bare hyggelig, tror det er viktig at man minner hverandre på vi kan gå på vannet! Noen ganger trenger vi bare en påminnelse og noen å slå følge med!

Torunn - så koselig at du skal ta ekstravakter hos oss! Det ble jeg kjempeglad for å høre. Håper jeg kan få jobbe noen vakter sammen med deg!

Vivian - så sant det. Kult perspektiv. Jesus lar Peter begynne å synke for å minne oss om fokus, samtidig som han viser at selv om vi slipper taket på Han, så slipper ikke Han taket på oss. Men det får allikevel konsekvenser! Takk for kloke ord!

 
At 28/12/06 19:23, Blogger Merete said...

Du skrive veldig bra, Nina! Inspirerende å lese!
Og utfordrende på samme tid. Akkurat sånn det skal være! :) Godt nyttår!

 
At 12/1/07 02:39, Blogger Nina said...

Merete: Takk skal du ha! Et riktig godt nyttår til deg også!

 

Legg inn en kommentar

<< Home