30 november, 2005

Ba jeg for lite?


Jeg leser en utrolig bra bok om dagen av en dansk prest. Boken heter "Ba jeg for lite" og går på bønnens finurligheter og spørsmål. Anbefales virkelig!

"Gud sier aldri fornærmet: Hva, er dere ikke fornøyd med nåden og frelsen; vil dere ha mer; blir dere da aldri tilfredse? - Han vet at det gjør vondt, at det ikke kan være meget annerledes i syndens og dødens verden, og derfor griper han inn og helbreder og styrker, og trøster og oppreiser overalt hvor det kan la seg gjøre... Og hvor det ikke kan la seg gjøre, blir han menneske som oss, og legger seg opp i sengen ved siden av oss og blir syk og redd og ensom sammen med oss.....

Og så demrer det likevel: tilliten til at han i alt det andre også har villet meg det gode. At han virkelig vil være min Far. At jeg kan si Ja til hans godthet. Også selv om han sa Nei til min bønn"...